Mdłości i zgaga w ciąży

Mdłości w ciąży są jednym z pierwszych jej objawów. Kobieta, która stara się zajść w ciąże lub przynajmniej tego nie wyklucza, doskonale zdaje sobie sprawę, iż nudności będą przesłanką do zrobienia testu ciążowego. Natomiast zgaga pojawia się dopiero u kobiet w zaawansowanej ciąży. Jakie są przyczyny mdłości u kobiet w ciąży oraz jak sobie z nimi radzić?

Mdłości u kobiet w ciąży – jakie są ich przyczyny?

Mdłości w ciąży dotykają około 50% przyszłych mam. Z jednej strony wartość ta jest dość wysoka, z drugiej istnieje równie wysoka szansa na ich uniknięcie. Nie ma 100% pewności, co jest przyczyną mdłości w pierwszym trymestrze ciąży. Najprawdopodobniej są efektem wydzielania zwiększonej ilości hormonów, takich jak LH, HCG, estrogenów i progesteronu. Nie pomaga również wyostrzony węch oraz stres związany z nowym stanem. Niektóre hormony wykazują działanie rozluźniające na układ pokarmowy oraz spowalniają jego pracę, na skutek czego następuje m.in. nadmiar kwasu żołądkowego, a w dalszej kolejności wymioty i mdłości.

Mdłości odczuwalne są mniej więcej od szóstego do dwunastego tygodnia ciąży, choć może się zdarzyć, iż męczą kobietę aż do samego porodu. Tak się dzieje szczególnie przy ciążach bliźniaczych. Jednak nie jest to powód do obaw – ciążowe mdłości nie są niebezpieczne dla dziecka ani dla matki, są jedynie nieprzyjemne.

Jak sobie radzić z mdłościami w ciąży?

Istnieje wiele sposobów na to, by zlikwidować mdłości w ciąży lub chociaż je zmniejszyć. Są nimi:

  • Picie dużej ilości płynów – w ciąży należy pić dziennie około 2-3 litrów płynów (wliczając w to również zupy). Picie rozszerza kwasy żołądkowe oraz pomaga zniwelować uczucie tzw. ssania w żołądku. Najlepiej pić wodę niegazowaną, lekkie herbaty, napar z imbiru, niesłodzone kompoty.
  • Jedzenie rano, regularne spożywanie posiłków – mdłości najsilniejsze są rano, jeszcze przed wstaniem z łóżka. Potęguje je głód oraz energiczne ruchy. Dlatego przed wstaniem zaleca się zjeść coś małego i lekkostrawnego: może to być wafel ryżowy, biszkopt, czy też banan. Istotne, aby zjeść niemal na leżąco, więc warto przygotować sobie przekąskę wieczorem lub poprosić o nią partnera. Dopiero po spożyciu można ze spokojem wstać i zjeść normalne śniadanie. W ciągu dnia należy jeść regularnie, nie doprowadzając do uczucia silnego głodu, gdyż może on spotęgować mdłości.
  • Sięganie po migdały i imbir – te pokarmy mają właściwości przeciwwymiotne. Warto mieć je pod ręką i spożywać kilka sztuk migdałów co 2-3 godziny. Co więcej, zaleca się także popijać napary z imbiru oraz napoje z jego dodatkiem (mowa o korzeniu, a nie wersji sproszkowanej).
  • Zadbanie o odpowiednią dawkę aktywności fizycznej – w miarę możliwości należy być aktywnym. Joga, spacer, basen – ruch poprawia samopoczucie i trawienie, działa również odstresowująco.
  • Unikanie nieprzyjemnych zapachów – kobiety nadwrażliwe na zapachy powinny unikać tych nieprzyjemnych.
174 views